mandag 10. mars 2008

Våren er her=)

Været er vårlig og herlig i Bergen nå. Jeg unner alle Bergenserne dette deilige vårværet.

I går var jeg på felles trening. Jeg fikk være med inn i agility verden med bla "lead out pivot", bakom bytter og fremfor bytter og jeg vet ikke hva alt heter. Men det er ufattelig moro å se på og Bodil er så utrolig dyktig. Jeg sto selvfølgelig ikke bare å så på , men gjorde mitt beste på å observere at hun gjorde slik hun hadde planlagt. Men en meget nøye gjennomgang av hva hun skulle gjøre tror jeg at jeg klarte oppgaven ganske bra. Men her går det fort i svingene.
Jeg hadde bestemt meg for å ta tak i det som jeg syns har vært en utfordring. Jeg ville jobbe med intensiteten i utsending til kjeglen. Hun har hatt grei galopp ut men vilken galopp inn til meg der DZ skålen har stått bak meg. Men dette vil jeg selfølgelig snu på.

Planen var som følge : at Dz skålen skulle stå i rett linje ut fra kjeglen. Natasha skulle springe ut til kjeglen , stå for så og springe bort til belønningen.

Jeg fikk problemer med å holde poå kriteriet mitt. Som er at hun skal stå tett inn til kjeglen.

Plan B jeg flyttet Bodil ut i en 90 graders vinkel ut fra kjeglen. Men frustrasjonene økte til Natasha. Jeg ga meg på tap i går.
Men med god og konstruktiv samtale så kom vi frem til at jeg skulle forsøke å gå tilbake i treningen og bygge mer verdi på kjeglen.

I dag reiste jeg ned på fotballbanen med en godt planlagt treningsøkt. Jeg hadde også bestemt meg for å ta med buret å teste ut burleken i treningen i dag.

Vi startet treningsøkten med burleken . Inn i buret på kommando, fikk belønning , fri kommandoen for så å springe inn i buret. Dette fungerte utrolig godt.



Deretter trente jeg på stå ved kjeglen med kort avstand mellom meg og kjeglen. Doggie Zeen skålen ble plassert på forskjellige steder. Dette ville jeg trene opp slik at jeg kan bruke DZ skålen på forskjellige strategiske steder når vi igjen øker avstanden til kjeglen. Det fungerte helt utmerket hun forsøkte ikke en eneste gang å springe bort til skålen uten værsegod. Det var dette jeg så kanksje ville bli et problem uten en medhjelper. I morgen vil jeg øke avstand med skålen på forskjellige steder.

Vi vekslet på å springe inn i buret og trene på stå ved kjeglen. Dette fungerte utmerket, jeg så faktisk at intensiteten økte i treningen på stå ved kjeglen. Jeg avsluttet treningsøkten med noenøkter på burtrening der jeg sendte henne inn fra forskjellige vinkler og forskjellig avstand. Dette fungerte også veldig bra. Vi misset et par ganger men da sto ved siden av kjeglen så det ble for vanskelig for henne.
Så var det litt lek med ballen. Det var moro:=) Natasha klarte å rulle seg i skit så vi måtte hjem å bade.




2 kommentarer:

Simen sa...

Stilig ny hjemmeside! Jeg tenkte å melde meg på til fri ved fot kurset til Fanny. :)

Mitt hvite hus sa...

Hei Simen.
Veldig koselig at du har lyst å være med på kurset. Send meg en mail på bekreftelse.