tirsdag 15. januar 2008

Konkurranse kurs med Fanny Gott!

Her er førtste økten med leken. Fanny ville se hvordan hver enkelt hund lekte.




Det har vært et inspirerende og lærerik helg , som jeg har sett frem til en stund. Det var også en kjempeflott gjeng som var med på kurset.
Når man har fulgt med på hva Fanny Gott har prestert så er det ikke vanskelig å skjønne at hun har en enorm kunnskap inne. ’

Jeg hadde et ønske å lære/utvikle lek som belønning i løpet av helgen. Og det ønske fikk jeg:=)

Her jobber vi med kvalitetssikring .

Lørdagen startet med teori før vi gikk ut å jobbet med verdi overføring. Vi skulle øke verdien på leken. Jeg har jobbet en del med lek med Natasha. Men følte at det hadde stoppet litt opp. Jeg fikk bekreftet at jeg hadde jobbet riktig og tenkte riktig i forhold til leken. Kort fortalt går denne verdioverføringen ut på at hunden må dra i leken før den får godbiten som ligger i hånden.. Etter hvert vil den dra mer og mer i leken og verdien på leken blir større.
Når jeg begynte å jobbe med Natasha så jeg ganske fort at iveren og interessen for leken økte. Og dette er noe jeg definitivt kommer til å jobbe masse med fremover. Det er alltid motiverende å høre at andre har hunder som ikke har lekt før , men de har lært seg å elske leken. Shejpa var en av de, og hun hadde full tenning på leken. En fantastisk herlig hund.

Fanny snakket mye om kommandoer som ”Fri”, Værsegod”, ”Ta den”. Om viktigheten av disse kommandoene. Og hva hver enkelt kommando betyr.

En annen ting vi snakket en del om denne helgen er at hunden selv må ta ansvaret. Den må få mulighet til å løse utfordringene selv. Når den har fått noen klikk – belønning for en adferd kan den lære seg å finne ut videre hva det var den skulle gjøre uten at vi går inn å senker kriteriet med en gang. Dette vil bli en liten ”hvilepute” for hunden , når det blir vanskelig gjør mor det lettere for meg.
Jeg har trodd at Natasha ville miste motivasjonen og lysten til å jobbe ganske fort, men det var en ganske utholden frøken. Hun jobbet på som bare det og fant også ut hva hun skulle gjøre. Dette syns jeg var interessant. Men her må en bruke magefølelsen sin.
Her kvalitetssikrer vi leken.

Vi snakket mye om kvalitetssikring. Og det er jo Fanny bare helt rå på. Og her var det virkelig mye å lære.

Søndag startet vi også med teori. Vi skulle jobbe med bur leken, gå på kloss, rygge, og ta død ting.

Alle jobbet med burleken. Dette blir også verdi overføring. Kort sagt vi skulle lære hunden å elske å være i bur. Natasha lånte vekk buret sitt så hun fikk låne Shejpa sitt fly bur. Det var litt lite og ganske så skummelt. Jeg prøvde å shape henne inn i buret men nådde ikke målet .

Så var det "gå på kloss", her skal frem bena være på klossen og hunden skal gå rundt klossen med bakbeina. Dette tok Natasha fort, så vi jobbet litt med ”Fri” kommandoen på klossen også.

Helgen har vært utrolig inspirerende og lærerik. Og jeg kommer til å gå flere kurs hos Fanny . Jeg har laget meg kriterieplaner for leken , burtreningen, kloss treningen og kommandoene, som jeg kommer til å trene masse på fremover. Skulle ønske at døgnet hadde flere timer og en hund som holdt ut mange treningstimer:=). En ting er helt sikkert motivasjonen er på topp etter helgen.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Så utrolig gøy å lese om helgen! :) Jeg er også villig til å lære mye om lek som belønning, i og med at det kan være ganske praktisk.

Tror du at du kunne lagt ut noen av kriterieplanene dine, slik at jeg/vi kunne fått litt "gratis" kurs av deg? :)

Og så bare lurte jeg på om hvor du fikk kjennskap til kurset? Hvis jeg hadde visst at hun kom her til Bergen, hadde jeg kommet med en gang! ;)

Anonym sa...

Det høres ut som du har hatt en knallhelg. Og jeg som trodde dere skulle trene på konkuranselydighet... Så feil kan man ta!

Men, men, det kommer forhåpentligvis flere sjanser. ;)

Men jeg vet jo også det, at når du har lært noe nytt og er giret for det, så lærer du bort masse spennende til meg senere.

Jeg gleder meg til å trene videre med deg!