onsdag 20. februar 2008

En god treningsøkt:=)

I dag møtte jeg Bodil på Varden til en treningsøkt. Bergen lyste opp med litt sol etter en lang stund med tåke og regn . Bare været kan jo gjør at en mister motivasjonen til å trene.
Men det er så utrolig godt å ha gode treningskompiser.

I dag jobbet jeg en del med leken igjen og det er utrolig kjekt å se at en har kommet et godt stykke på veg.

Kastet ball og Natasha måtte hente og avlevere , så fikk hun værsegod til doggie zeen skål. Det var første gang jeg gjorde det på denne måten. Og dette tror jeg faktisk er et godt alterntiv til å belønne rett fra hånden. Natasha har bra tenning på godbit skålen. Med litt mer trening på denne måten så vil jeg nok se bra fremgang på dettte også. Jeg vil også bruke Doggie Zeen skål på drakampen også. Og den begynner virkelig å ta form.

Så jobbet vi en liten økt med innkalling med stå. Det var bra tempo på henne og fungerte bra syns jeg.

Vi jobbet med kloss treningen. Det er første gang vi tok den ut i miljøet. Med agilityhunder som koste seg på agility banen, jobbet Natasha med klossen. Natasha var ikke i tvil på hva hun skulle gjøre. Må også nevne at hjemme bruker vi en tre kloss, her brukte vi bade krakken til Bodil. Dette viser bare hvor lettere det er å generalisere en adferd når den er på flyt.

Så fikk vi to veldig gode økter med burtreningen, dvs buret i dag var bilen. Vi øverførte burtreningen til bilen.
Dette tok Natasha med en gang. I første økt belønnet jeg fr kommandoen med godbiter.
Andre økt belønnet jeg med ballen som jeg kastet etter at hun hadde kommet bort til meg på fri kommandoen. Og det fungerte utrolig bra. Hun sprang inn i bilen igjen, jeg belønnet henne hele tiden når hun satt i ro inne i bilen, gikk en stykke fra så kom fri kommandoen.

Skal prøve å bli bedre på å ta med fotoapparatet.

Tusen takk Bodil for en flott treningsøkt:=)

2 kommentarer:

Elin sa...

Hei Kerstin!
Hva gjør du i hvis ikke Natasha vil ta leken når du presenterer den i forskjellige situasjoner? Og hvordan presenterer du den for henne?
Trenger noen tips;o)

Mitt hvite hus sa...

Hei Elin

Når jeg har presentert leken i nye situasjoner har jeg senket kriteriet i starten slik at hun hadde stor forutsetning til å ta den. Og det har fungert veldig bra. Hvis jeg er i en situasjon nå som jeg regner med kan være vanskelig for henne å ta den senker jeg også kriterier til henne. Mitt mål har vært at hun skal ta den og etter vært kunne dra hardere og hardere i den. I starten måtte jeg gjerne gå helt ned på bare å dytte i den , åpne munnen , holde munnen over den osv. Håper det ble litt klarere for deg. Lykke til. Gi gjerne en tilbakemelding på hvordan det det går for deg:=)