lørdag 19. januar 2008

Ukens trening.

Her er et bilde fra burleken, mor lokker og lokker men Natasha blir sittende!

Denne uken har gått med til å fordøye litt av det som en lærte på kurset. Vi har satt det ut i praksis og det har vært skikkelig moro og inspirerende.

Vi har jobbet med bla burleken. Fikk en liten aha opplevelse da jeg trodde at Natasha ville gå inn i buret og det gjorde hun ikke.Hun har alltid vært en hund som reager på lyd, så lyden som ble laget når hun tråkket ned poten inne i buret var litt skummel.
Men jeg fikk shapet henne inn i buret. Nå går (les:jogger) hun inn i buret uten prolemVi har jobbet med å lukke opp og igjen døren. Fri kommando ut fra buret. Kvalitetssikring av å sitte i buret. Skal ta noen bilder så dere får se hvor søt hun egentlig er:=) Når vi jobber med kvalietetssikring har jeg virkelig tatt og utfordret meg selv. Vi kaster godbiter, springer, prøver å lokke henne ut osv. Jeg har alltid vært veldig facinert over tema kvalitetssikring, og for å si det slik. Jeg er ikke blitt mindre facinert av det. Jeg digger virkelig å jobbe med dette.

Fri kommandoen har hun tatt veldig lett så langt. Der har vi også jobbet med kvalitetssikring.

Det som kanksje jeg har blitt mest glad for er utviklingen på lekingen hennes. Hun har en intensitet og iver etter leken som hun ikke har hatt før. Vi er fremdeles langt fra mål. Er så ufattelig glad for å lært hvordan man skal få frem god leke adferd og at verdien av den skal bli like god eller bedre enn godbitene.
Jeg kaster godbiter over nesen mens hun drar og hun skal fortsette å dra . Det hagler med godbiter rundt henne og hun skal fortsette å dra.
Jeg legger en haug med godbiter på gulvet ved siden av de ligger leken, hun skal velge leken og vise interesse og dra skikkelig i den for å kunne få godbitene. Gjett hva hun har valgt? .......

Når man jobber med kvalitetssikring som ellers i hunde trening er det viktig at det er svart - hvit og ikke grått. Tydelige signaler vil gjøre treningen mer effektiv.

Det er tre ting som jeg faktisk har tatt til meg og som jeg skal jobbe enormt med i tiden fremover.



  • Verdiøking av leken
  • Kvalitetssikring, utfordre meg selv hele tiden på dette.
  • Kommandoer, Som er med på å tydeligjøre hva som skjer i treningen for hunden. Og være tydelig vil gjøre treningen mye mer effektiv .

1 kommentar:

Randi Helene Tillung sa...

Hei Kerstin!

Havnet på her via profilen din. Visste ikke at du hadde så fin blogg! Fikk en link av deg en gang før, men det var ikke hit?

Morsomt å se deg beskrive burleken her. Håper du får anledning til å legge ut video en gang eller kanskje jeg får se det "live" :)