tirsdag 25. mars 2008

En herlig treningsdag på Seim

I går reiste jeg ut til Bodil for å trene. Nydelig sol fra skyfri himmel. Jeg kom til dekket lunch bord. Utrolig koselig. Vi fikk snakket en god del trening som er like kjekt hver gang.
Jeg startet min første økt med innkalling med stå. Natasha hadde en super energi og eksplosiven var upåklagelig. Hun stoppet bra. Her hadde hun 100 % vellykkede rep. Føler nå at Natasha virkelig skjønner hva som gjelder her.

Jobbet litt med å bygge verdi på leken med burleken. Kommer fra buret på fri signalen, tar leken fra hånden og drar, blir belønnet med DZ. Jeg la på et nytt vanskelighetsgrad med DZ skålen mellom meg og buret og repeterte som ovenfor. Hun sprang forbi med et blikk mot skålen. Hun er temmelig sikker på "værsegod".
Når det gjelder lektreningen har vi jobbet med disse kriteriene:
  • Leker med gjenstander som jeg tilbyr henne. Her har vi prøvd å variere en del på forskjellige leker.
  • Leke i forskjellige situasjoner, kan vi jobbe mer med.
  • Komme tilbake med leker som jeg har kastet, det gjør hun uten problem.
  • Komme tilbake med leker hun får vinne, det fungere også bra.
  • Slippe leken på kommando. Det fungerer også uten problem.

De neste kriterine vi skal jobbe med er :

  • Ikke ta leken før kommandoen er gitt, dette har vi begynt på.
  • Velge leke før godbiter på bakken som ligger nær.
  • Hente leken selv om det ligger godbiter strødd på bakken.

Andre økten jobbet jeg med utsending til kjeglen, her testet hun et par ganger med trav, men så kom galoppen. Jeg bruker nå DZ skålen på forskjellige steder rundt kjeglen og hun har en sikker stå vendt mot meg uansett hvor skålen står.

Som jeg har nevnt tildigere har vi slitt med helomvendingene i fri ved foten. Problemet er at jeg blir litt ustødig på foten når jeg snur meg rundt og får da en hund som setter seg litt før jeg har kommet helt rundt. Og dette avhenger selvfølgelig veldig på underlaget hvordan jeg klarer og vende rudnt. Ellers er min kroppsholdning også noe jeg må tenke på i denne situasjonen.

Jeg var skikkelig fornøyd med treningsøkten og det hjelper virkelig på å ha noen som ser på deg og gir tilbakemelding på treningen din.

Så fikk hunden slippe fri og springe og kose seg i snøen. Nok en gang glemte jeg at kameraet lå i bilen klar for å brukes. Planen var å filme treningen... Men husket det i allefall før jeg reiste hjem slik at jeg fikk ta noen bilder av disse flotte hundene våre.


Her er Ted i gang med å drepe DZ skålen.





Bonzo som er så utrolig herlig hund som bare elsker matmoren sin.

1 kommentar:

Siv sa...

På tide med oppdateringer, vi vil vite hva dere gjør!